Trening! Motivasjon! Overgangsalder

Hva kan du motivere deg selv med for å komme i gang med trening og bevegelse🤗?

Mange av mine pasienter ønsker å gå ned i vekt og presser seg på trening for å gå ned noen kilo.Ofte gir det ikke de ønskede resultater og pasientene mine gir opp😔.

Istedenfor å fokusere på et resultat langt der fremme, prøver jeg å fokusere på HVA en tur eller en treningsøkt kan gjøre for deg rent emosjonelt her å NÅ.

Da kan det være lettere å motivere seg selv🤗🙌🏾.

Det å kjenne seg mindre stresset, kjenne seg glad og rolig kan være øyeblikkelig resultat av trening. Og det gjør at man lettere motiverer seg til å fortsette. https://www.engladkropp.no

Ja, vi skal eldes!

Ja, vi skal eldes. Og vi skal ha rynker og latterlinjer og smilelinjer osv., det er kjempebra.

fullsizeoutput_3420.jpeg

Vi skal kunne våkne opp uthvilt, sovne uten vanskeligheter og ha følelsen av fred i oss, slik at vi er i stand til å nyte livet som vi har jobbet så hardt for å skape. 

 Dette er idealene i overgangsalderen. 

 Dessverre er det ikke slik mange opplever denne fasen.

Hele en av fire kvinner sliter med store plager i forbindelse med overgangsalderen, to av fire har moderate plager og en av fire har lite eller ingen symptomer.

 Stadier av overgangsalderen;

 -Førovergangsalder/ perimenopause; 

Symptomene i forbindelse med overgangsalder (menopause) kan oppstå lenge før menstruasjonene opphører, faktisk så mye som ti år før. Det kalles perimenopause, eller førovergangsalder. Forandringene inntrer ofte i 40-årene. 

 

-Overgangsalder/menopause;

Når eggstokkene har sluttet å frigjøre hormonene østrogen og progesteron, og menstruasjonsblødningene har stoppet helt opp helt opp i over ett år, da har du nådd menopausen.

De fleste kvinner slutter å menstruere når de er mellom 45 og 55 år, men hos noen kan menopausen opptre tidligere eller senere. 

 Hva er det som egentlig skjer;

 Eggstokkene våre blir eldre og eggløsningene blir sjeldnere og det fører til mindre produksjon av to hormoner, først progesteron i førovergangsalderen og deretter østrogen i overgangsalderen. 

Det er ubalansen mellom disse to hormonene som kan gi de typiske symptomene og plagene.Menstruasjonene kan, som et første tegn på dette, bli mer uregelmessige i årene før.

39686707_2162386347351033_7882593327055372288_o.jpg

Symptomer i førovergangsalderen

oppstår pga av forlite av det beroligende hormonet progesteron, og et østrogen som jobber på spreng og som kan føre til østrogendominans

 

Symptomene kan være;

Hetetokter

Nattesvette

Søvnproblemer

Vektøkning rundt midjen

Humørsvingninger. Du kan kjenne deg lett irritert og hissig pga forlite av det beroligende hormonet progesteron

Uregelmessige blødninger

Mindre sexlyst

Pms plager som ikke forsvinner når mensen kommer.

 

 

Symptomer KAN fortsette etter selve overgangsalderen – altså etter menstruasjonen har opphørt i over ett år. Eggstokkene produserer ikke lenger hormoner. Nå har binyrene overtatt produksjonen av østrogen og progesteron, bare i mindre grad.

Hos noen kan ubalanse mellom progesteron og østrogen fortsette og gi symptomer.

 

Symptomer kan være;

Hetetokter

Energimangel

Tørre slimhinner

Manglende sexlyst

Motløshet

Dårligere hukommelse og konsentrasjon

osv

 

Hva kan du selv gjøre for å få det bedre:

 

Spise riktig

Det er utrolig viktig å spise blodsukkerstabiliserende mat. Mat som støtter en sunn insulinproduksjon. Insulin regulerer blodsukkeret vårt, og hvis insulin ikke er i balanse forstyrre det hele hormonsystemet vårt, i tillegg til at det er nummer en årsak til vektøkning.

olive-oil-968657_1920.jpg

 

Begrens inntak av kaffe

Kaffe er en stimuli som påvirker nyrene våre og kortisol produksjonen. Dette igjen kan påvirke hvordan du takler stress. Det kan gi deg uro, hjertebank, søvnproblemer.

I tillegg kan økt kortisolproduksjon påvirke fettlagring, spesielt rundt livet, - noe mange kvinner i overgangsalderen sliter med

 

Unngå hard trening

Kroppen vår kjenner på stress når hormonproduksjonen avtar. Dette kan gjøre at kortisol produksjonen stiger. Økt kortisolproduskjon påvirker fettlagring rundt livet.

For hard trening på en allerede stresset kropp er ikke det kroppen trenger. 

Det er bedre med turer i skogen, Yoga, meditasjon og pilates. Kroppen trenger ro slik at nyrene kan gjøre jobben sin optimalt.

 

Prioriter Søvn

 Hvis du sliter med å få nok søvn om natten kan en liten «nap» i løpet av dagen være til god hjelp. Søvn reparer for høye kortisolnivåer

 

Få i deg riktig fett

Vi kan ikke å produsere hormoner uten å få i oss nok fett. Å spise sunt fett stabiliserer blodsukkeret og hjelper deg til å kontrollere vekten.

Så spis omega 3, avocado, frø, nøtter, smør, kokosfett, ekstra virgin olivenolje. Unngå bearbeidet fett.

Andre ting som kan hjelpe for å balansere hormonene;

urter, vitaminer og mineraler

Homeopati; noen studier viser god effekt av homeopatisk behandling ved hetetokter, men det trengs flere og større studier. 

Mange av mine pasienter opplever å ha god effekt av homeopati, 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18194760

 

Soneterapi;- virker beroligende og kan være et godt supplement på en ellers stresset kropp.

 

Akupunktur- kan også virke beroligende og være en god støttebehandling



 

Hva kan hjelpe for plager i overgangsalderen?

red-clover-flower-113867_1920.jpg

Hva fokuserer jeg først og fremst på når det gjelder å hjelpe kvinner som får plager i forbindelse medi overgangsalderen?

Det enkle er ofte nok til at mange får det bedre. Det kan være yoga, turer i skog og mark, spise bra mat som holder blodsukkeret stabilt. Hvis ikke det hjelper - så er det mye hjelp å få. Både innen naturmedisin og innenfor konvensjonell medisin.

Jeg er veldig glad i urter. Det er mange urter som kan hjelpe og som har hormonlignende egenskaper 🍀

 

Gratis tips som kan hjelpe for plager i overgangsalderen!

Utrolig gøy at så mange har lastet ned mine gratis tips på kort tid.

 

Jeg tror det er fordi det er et tema som ikke alle snakker så mye om, og fordi det er endel som ikke får nødvendig hjelp.
Kunnskap og små endringer kan gjøre underverker.
For noen kan tipsene være nok hjelp, for andre er det nødvendig med behandlinger.
Jeg tilbyr fotsoneterapi eller øreakupunktur, homeopati, urter eller kostveiledning. Ta gjerne kontakt hvis du ønsker det.

Her er linken til mine gratis tips;
https://www.engladkropp.no/motta-nyhetsbrev-nye

Her er linken til hjemmesiden
https://www.engladkropp.no/

Hva er østrogendominans - hva er symptomene?

 

Den vanlige medisinske tankegangen er at alt som har med overgangsalderen å gjøre, skyldes en østrogenmangel fordi eggstokkene slutter å jobbe som før. 

Mange kvinner tror at symptomer som måtte dukke opp, skyldes østrogenmangel, og mange vil feilaktig begynne på østrogen. 

Sannheten er at østrogen nivåene ikke faller betydelig før ETTER en kvinnes siste menstruasjon. 

Faktisk lider langt flere kvinner av "østrogen dominans" i denne fasen av livet- det vil si at de har for mye østrogen i forhold til progesteron. 

For noen kvinner kan symptomer på østrogendominans starte allerede i 35 års alder for så å slite med dette i 10 til 15 år

umbrella-2603983_1920.jpg

 

Symptomene som er oppført nedenfor, så vel som mange andre, oppstår ofte når østrogen overstimulerer både hjernen og kroppen. 

Og alle symptomene forverres av stress av alle slag. 

 Symptomer;

Mindre sexlyst

Uregelmessige eller på annen måte unormale menstruasjonsperioder

Oppblåsthet (vannretensjon)

Bryst hevelse og ømhet

Fibercystiske bryster

Hodepine (spesielt før menstruasjon)

Humørsvingninger (oftest irritabilitet og depresjon)

Vekt og / eller økt fettlagring (spesielt rundt magen og hofter)

Kalde hender og føtter 

Hårtap

Stoffskifteproblemer

Nedsatt forbrenning

«Tåkehodet», glemsomhet

Utmattelse

Søvnproblemer / søvnløshet

PMS

woman-2775273_1920.jpg

Østrogen dominans har også vært knyttet til allergier, autoimmune lidelser, brystkreft, livmorhalskreft, infertilitet, ovariecyster og økt tendens til blodpropp.

 

Hva forårsaker østrogen dominans?

I en normal menstruasjonssyklus, er østrogen det dominerende hormonet i de to første ukene frem mot en eggløsning. Etter eggløsning er det hormonet progesteron som dominerer i to uker, før en ny menstruasjon kommer.

 Når en kvinne går inn i perimenopausen og begynner å oppleve anovulatoriske sykluser (det vil si sykluser uten eggløsning), blir ikke østrogenet balansert av progesteronet og det kan forårsake symptomer. Uregelmessige eggløsning er imidlertid kun en årsak til østrogen dominans. 

I industrialiserte land kan det være mange andre årsaker, blant annet:

 -Overflødig kroppsfett (mer enn 28%)

-For mye stress, noe som resulterer i overskytende mengder kortisol og insulin som kan påvirke hormonbalansen negativt

-Kost med lite fiber og for mye raffinerte karbohydrater 

-Mangel på næringsstoffer og fett av høy kvalitet

-Forringet immunfunksjon

-Miljøgifter

 

7 måter å redusere østrogen dominans;

Øk næringsstoffene i kostholdet

Ta en høyverdig multivitamin / mineral kombinasjon.

Følg en hormonbalanserende diett: mye grønnsaker, tilstrekkelig protein og sunt fett.

Det er viktig med nok fiber. Østrogen skilles ut gjennom tarmen; Hvis avføring forblir i tarmen, blir østrogenet reabsorbert.

Naturlig/ bioidentisk progesteronkrem 

Gå ned i vekt og tren regelmessig - spesielt styrketrening.

Avgift leveren din – leveren er med på å bryte ned østrogen 

Reduser stress.........

Unn deg behandling med fotsoneterapi, akupunktur eller massasje.

Invester tid og energi i deg selv, ikke bare i alle andre.

 

 

"Tåkehjerne" og glemsomhet 😳

Det kan være tilfelle for mange i overgangsalderen. Det kan skje pga ubalanse i hormonene våre

Endring i hormonproduksjonen kan føre til at man opplever at hjernen ikke fungerer helt som den pleier. Det skyldes en ubalanse mellom hormonene østrogen og progesteron. Det vil si at østrogenet svinger fordi progesteronet ikke klarer å balansere østrogenet. Dette kan føre til denne glemsomheten.

Hva kan vi gjøre med det? Først må vi akseptere at det kan være endel av det å gå igjennom overgangsalderen, og så må vi ta hensyn og gjøre noen gode grep.

Så fortvil ikke, det blir bedre 😊.

Men det kan være at du må hjelpe til litt på veien......🙏


Ønsker du mine gratis tips til hvordan du kan få det bedre så kan du trykke på linken under👇🏼

 

Akupunktur! Kan det hjelpe for plager i overgangsalderen?

Mange av mine pasienter opplever at akupunktur hjelper godt for plager som nattesvette, hetetokter, stress og uro🤗

%mjffg9HRNqYS7ZfzWAVPw.jpg

Øreakupunktur er et fantastisk verktøy i forbindelse med plager i overgangsalderen. Mange kan oppleve bedring av hetetokter ganske umiddelbart.

Jeg setter nåler i øret på hormonelle soner. Da ligger pasienten på benken og hviler, mens nålene gjør jobben sin, og så gir jeg fotsoneterapi :-)

Visste du at det er gjort flere gode studier som viser at akupunktur og øreakupunktur kan hjelpe for hetetokter og nattesvette i forbindelse med #overgangsalderen ?
Jeg har lagt til link til ett av studiene som viser dette;

https://www.cochranelibrary.com/…/14651858.CD007…/references



 

Er det slutt på sexlivet i overgangsalderen❤️?

 

Selvom hormonproduksjonen avtar i overgangsalderen er det ikke dermed slutt på gleden av sex. Vi har fortsatt produksjon av kjønnshormoner, også etter overgangsalderen🥰🙌

 

Ønsker man å fortsette med et godt sexliv også etter overgangsalderen handler det mye om å sette av tid, være nær hverandre og ha fokus på dette. Gi hverandre oppmerksomhet og små kjærtegn.

Husk at det er gjerne slik at kvinner må føle seg vel for å ha lyst på sex, mens menn må ha sex for å føle seg vel❤️

 

Smerter i muskler og ledd?

Hvorfor verker det? Hvorfor er jeg så stiv og støl i kroppen?

 

Det kan skyldes fallende østrogen og progesteronverdier. Leddene våre blir mere uttørret og det kan gi betennelser og smerter.

Vi må passe litt ekstra godt på oss selv i denne fasen🌸

Jeg kommer her med noen forslag til hva som kan hjelpe 😊

Husk å drikke nok vann.

Tilskudd av magnesium kan hjelpe

Betennelsesdempende urter som gurkemeie kan hjelpe

Unngå matvarer som kan irritere, - som brus og koffein

Viktig med gode treningsrutiner

Vitaminer/mineraler, fotsoneterapi og akupunktur kan være en god hjelp

Ønsker du å laste ned mine gratis tips kan du trykke på linken under👇🏼;

 

Tenker du med grøss og gru på overgangsalderen😱?

 
 

Tenker du på overgangsalderen med grøss og gru😳? Det kan vi prøve å endre litt på😊

 

Jeg har blitt mere og mere glad i denne fasen ettersom jeg blir kjent med alle de flotte pasientene mine og ser hvilket potensiale de har. Det er ikke slik at overgangsalderen er synonymt med slutten. Det er bare en overgang 😊, og etter det venter en ny og spennende tid med mere frihet, trygghet og klokskap💕


Mine tips;


 

Kan avspenning og ro hjelpe ....💕?

-hvis du sliter med hetetokter, nattesvette, uro, humørsvingninger og manglende energi i forbindelse med overgangsalderen?

 
 

Flere studier viser at avspenning, massasje, fotsoneterapi, yoga, meditasjon og ro kan hjelpe ved hetetokter og andre plager i forbindelse med overgangsalder.

 
 

Hva er det egentlig som skjer i kroppen i overgangsalderen 😅?

Ulike stadier av overgangsalderen, og hva er det som egentlig skjer med hormonene våre?

Symptomer på overgangsalder kan starte lenge før vi slutter å ha menstruasjons blødninger - kanskje så lenge som 10 år - det kalles perimenopause eller førovergangsalder.

Det som egentlig skjer er at eggstokkene slutter å produsere hormonene progesteron og østrogen. Først blir det mindre av progesteron som er særlig i førovergangsalderen og deretter østrogen i overgangsalderen.

Selve overgangsalderen er nå eggstokkene helt har sluttet å produsere disse hormonene og menstruasjonen stopper opp, - dette inntreffe gjerne i alderen 45-55, men også før eller senere enn det.

Og det er ubalansen mellom disse hormonene som gir de karakteristiske symptomene som hetetokter, nattesvette, manglende sexlyst, vektøkning, humørsvingninger og uro osv.

Fokuset mitt er å balansere og optimalisere disse hormonene slik at man får minst mulig av denne ubalansen og av disse plagene

❤️

 

Er du sliten og nedfor i forbindelse med overgangsalderen?

Det er så viktig å ta vare på seg selv i denne fasen i livet.

Dessverre er det få som gjør det.

Vi må ikke glemme at kroppen kan ha et indre stress pga ubalanse i hormonene.

Vi bør ta litt hensyn til denne overgangen 😍


 

Heia overgangsalderen

Jeg synes vi skal endre på hvordan vi ser på oss selv i forbindelse med overgangsalderen. Man trenger ikke tro at alt som blir fortalt kommer til å skje ❤️

Må overgangsalderen være fylt av hetetokter, nattesvette, tørre slimhinner, tåkehode, vektøkning, humørsvingninger osv?

Det blir vi fortalt og tilslutt blir det en slags “sannhet”.

Det er synd og det synes jeg vi må endre på :-). Har man plager er det mye hjelp å få.

Faktisk er det annerledes i mange andre kulturer.

Der blir det oppfattet som attraktivt å være en moden kvinne, - du er klokere, tryggere, mere avslappet.

Dette kan vi fremelske litt mere i vår kultur.

Så heia alle kvinner der ute, - heia på en tid fylt av samhold, frihet, klokskap og glede

 

Hetetokter i overgangsalderen!!!

Hetetokter kan være altoverskyggende og slitsomt🥵. Men det er mye du kan gjøre for å få det bedre 🙌🤗

refreshment-438399_1920.jpg



Hetetokter kan skyldes en ubalanse i hormonene. Mange av mine pasienter sliter med dette i mer eller mindre grad. Det er plagsomt, og ofte opptrer hetetoktene på upassende tidspunkter, som for eksempel i et møte. Heldigvis er det også mange som opplever at de blir bedre når de endrer på kost, tar noen urter, eller etter behandlinger med fotsoneterapi og akupunktur❤️

 

Det er mulig å forebygge plager som kan opptre i overgangsalderen😊

Det er lurt å tenke på hva du kan gjøre for å forebygge plager i overgangsalderen.

beauty-354565_1920.jpg

Er du i begynnelsen av 40 årene, og tenker du at overgangsalderen er laaaaaaangt der fremme☺️? Da kan jeg fortelle deg at hormonproduksjonen allerede har begynt å avta. Eggstokkene produserer mindre hormoner. Du er i førovergangsalderen - perimenopause. Det fine med denne tiden er at du kan forebygge plager som kan oppstå i selve overgangsalderen. Det synes jeg er verdifullt å tenke over.

Ved å tilføre kroppen optimale næringsstoffer, spise bra, kanskje ta et kosttilskudd, og ved å være oppmerksom på stress kan du bidra til at du kan få en fin overgangsalder uten formye ubehag.

 

Ja, vi skal eldes!

Ja, vi skal eldes. Og vi skal ha rynker og latterlinjer og smilelinjer osv., det er kjempebra.

IMG_7652.jpg

Vi skal kunne våkne opp uthvilt, sovne uten vanskeligheter og ha følelsen av fred i oss, slik at vi er i stand til å nyte livet som vi har jobbet så hardt for å skape. 

 Dette er idealene i overgangsalderen. 

 Dessverre er det ikke slik mange opplever denne fasen.

Hele en av fire kvinner sliter med store plager i forbindelse med overgangsalderen, to av fire har moderate plager og en av fire har lite eller ingen symptomer.

 Stadier av overgangsalderen;

 -Førovergangsalder/ perimenopause; 

Symptomene i forbindelse med overgangsalder (menopause) kan oppstå lenge før menstruasjonene opphører, faktisk så mye som ti år før. Det kalles perimenopause, eller førovergangsalder. Forandringene inntrer ofte i 40-årene. 

 

-Overgangsalder/menopause;

Når eggstokkene har sluttet å frigjøre hormonene østrogen og progesteron, og menstruasjonsblødningene har stoppet helt opp helt opp i over ett år, da har du nådd menopausen.

De fleste kvinner slutter å menstruere når de er mellom 45 og 55 år, men hos noen kan menopausen opptre tidligere eller senere. 

 Hva er det som egentlig skjer;

 Eggstokkene våre blir eldre og eggløsningene blir sjeldnere og det fører til mindre produksjon av to hormoner, først progesteron i førovergangsalderen og deretter østrogen i overgangsalderen. 

Det er ubalansen mellom disse to hormonene som kan gi de typiske symptomene og plagene. Menstruasjonene kan, som et første tegn på dette, bli mer uregelmessige i årene før.

39686707_2162386347351033_7882593327055372288_o.jpg

Symptomer i førovergangsalderen

oppstår pga av for lite av det beroligende hormonet progesteron, og et østrogen som jobber på spreng og som kan føre til østrogendominans

 

Symptomene kan være;

Hetetokter

Nattesvette

Søvnproblemer

Vektøkning rundt midjen

Humørsvingninger. Du kan kjenne deg lett irritert og hissig pga forlite av det beroligende hormonet progesteron

Uregelmessige blødninger

Mindre sexlyst

Pms plager som ikke forsvinner når mensen kommer.

 

 

Symptomer KAN fortsette etter selve overgangsalderen – altså etter menstruasjonen har opphørt i over ett år. Eggstokkene produserer ikke lenger hormoner. Nå har binyrene overtatt produksjonen av østrogen og progesteron, bare i mindre grad.

Hos noen kan ubalanse mellom progesteron og østrogen fortsette og gi symptomer.

 

Symptomer kan være;

Hetetokter

Energimangel

Tørre slimhinner

Manglende sexlyst

Motløshet

Dårligere hukommelse og konsentrasjon

osv

 

Hva kan du selv gjøre for å få det bedre:

 

Spise riktig

Det er utrolig viktig å spise blodsukkerstabiliserende mat. Mat som støtter en sunn insulinproduksjon. Insulin regulerer blodsukkeret vårt, og hvis insulin ikke er i balanse forstyrre det hele hormonsystemet vårt, i tillegg til at det er nummer en årsak til vektøkning.

olive-oil-968657_1920.jpg

 

Begrens inntak av kaffe

Kaffe er en stimuli som påvirker nyrene våre og kortisol produksjonen. Dette igjen kan påvirke hvordan du takler stress. Det kan gi deg uro, hjertebank, søvnproblemer.

I tillegg kan økt kortisolproduksjon påvirke fettlagring, spesielt rundt livet, - noe mange kvinner i overgangsalderen sliter med

 

Unngå hard trening

Kroppen vår kjenner på stress når hormonproduksjonen avtar. Dette kan gjøre at kortisol produksjonen stiger. Økt kortisolproduskjon påvirker fettlagring rundt livet.

For hard trening på en allerede stresset kropp er ikke det kroppen trenger. 

Det er bedre med turer i skogen, Yoga, meditasjon og pilates. Kroppen trenger ro slik at nyrene kan gjøre jobben sin optimalt.

 

Prioriter Søvn

 Hvis du sliter med å få nok søvn om natten kan en liten «nap» i løpet av dagen være til god hjelp. Søvn reparer for høye kortisolnivåer

 

Få i deg riktig fett

Vi kan ikke å produsere hormoner uten å få i oss nok fett. Å spise sunt fett stabiliserer blodsukkeret og hjelper deg til å kontrollere vekten.

Så spis omega 3, avocado, frø, nøtter, smør, kokosfett, ekstra virgin olivenolje. Unngå bearbeidet fett.

Andre ting som kan hjelpe for å balansere hormonene;

urter, vitaminer og mineraler

Homeopati; noen studier viser god effekt av homeopatisk behandling ved hetetokter, men det trengs flere og større studier. 

Mange av mine pasienter opplever å ha god effekt av homeopati, 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18194760

 

Soneterapi;- virker beroligende og kan være et godt supplement på en ellers stresset kropp.

 

Akupunktur- kan også virke beroligende og være en god støttebehandling